Pala prodaja „polovnjaka“, ali i novih automobila u Srbiji

0
88

Prodaja polovnih vozila u Srbiji tokom 2020. godine pala je za sedam odsto, dok tržište novih automobila beleži veći pad, čak 25 odsto. Kakvi se automobili traže i kakve garancije daju prodavci polovnih vozila?
Aleksandra Đurđević, predsednica grupacije uvoznika automobila PKS, rekla je da bi trebalo napraviti razliku između više načina kupovine polovnih vozila i da to diktira prodaju u Srbiji.

Rekla je da su uvoznici pre desetak godina drugačije prodavali vozila, a da je danas izražena fleksibilnost, jer ljudi često ostavljaju postojeća vozila i doplaćuju za nova.

Ističe da su mnogi trgovci ozbiljno ušli u to i da se sa inostranim partnerima prave ugovori koji se odnose upravo na takve programe.

Đurđevićeva objašnjava da su uslovi prilikom takve prodaje specifični i strogi, slični kao kada je reč o prodaji novih vozila. Kaže da se pri kupovini dobija izveštaj od licenciranih procenjivača koji detaljno opisuju stanje u kakvom je vozilo.

Međutim, Đurđevićeva navodi da je to situacija kada je reč o mlađim polovnim vozilima.

Ipak, u Srbiji preovlađuju polovna vozila od 10 i više godina starosti kojima se teško ulazi u istoriju.

Zato Đurđevićeva napominje da je velika razlika između prodaje vozila kroz sertifikovani program, i kupovine na malim placevima.
Digitalizacije trgovine

Prema njenim rečima, trgovina se prilično ubrzala i u velikoj meri digitalizovala.

Na pitanje iz kojih zemalja su najtraženiji automobili, navodi da su ljudi u Srbiji tradicionalno najviše okrenuti nemačkim markama i da su one najpopularnije.

Pored uvoza iz Nemačke, uvoze se i vozila iz Belgije, Španije, Francuske, Švajcarske….

Đurđevićeva ističe da je čak 75 odsto vozila starije od 10 godina, a da im je prosečna vrednost od 3.000 do 5.000 evra. Kupci kada pretražuju vozila najčešće žele ona koja su prešla manje od 200.000 kilometara.

Na pitanje o ekološkim uslovima, rekla je da se već nekoliko godina radi na tome da se taj tržišni segment uredi. Upozorava da nam preti ozbiljna situacija u kojoj bi Srbija postala evropska deponija kada su polovna vozila u pitanju.

Ističe da smo na začelju Evrope sa „evro 3“ standardom koji je dozvoljen za uvoz, ali i da vozilo kada nema katalizator direktno u vazduh emituje kancerogene čestice.

Đurđevićeva je napomenula da uvoznici imaju informacije da ovog puta neće biti odlaganja i da će se u julu sprovesti oštrije mere.

Električna vozila – velika promena

Govoreći o električnim i hibridnim vozilima, Aleksandra Đurđević je istakla da ona doživljavaju snažan rast u Evropi i da je na proizvođačima ogroman pritisak.

Dodaje da je Evropska komisija dodatno pooštrila standarde i da su proizvođači u panici.

Napominje da je u Srbiji situacija drugačija i da je svega četiri odsto vozila elektrifikovano i da ohrabruje što od prošle godine postoje korektne subvencije za kupovinu takvih vozila – od 2.500 evra za hibridna vozila, a do 5.000 za električna.

Kaže da je potrebno pričati o infrastrukturi i brojnim nefinansijskim podsticajima.

„Dalje je na nama uvoznicima da edukujemo tržište. To je velika promena koja nas čeka i mislim da ćemo imati mnogo više takvih automobila na ulici“, navela je Aleksandra Đurđević.

Kamatica