Korisnici iz neznanja aktiviraju VAS usluge, pa dobijaju veće račune

0
72

Portalu zrenjaninski.com javio se jedan čitalac iz Zrenjanina koji je rekao da je pre nekoliko dana dobio uvećan račun za telefon, i to za oko 1.200 dinara, iako nije koristio nikakve dodatne usluge. Kako nam je rekao, jedna od stavki na februarskom računu bile su VAS usluge. Nije mu bilo jasno o čemu je reč i zašto za njih plaća dodatno 1.200 dinara.

– Nedavno mi je stigla poruka u kojoj je pisalo da mogu da preuzmem sadržaj sa nekog linka, koji je bio naveden u poruci. Postojala je i mogućnost da se odjavim slanjem reči STOP. Ta poruka bi u tom slučaju koštala deset dinara. Nisam znao o čemu je reč i da li je u pitanju neka prevara, pošto se nisam prijavljivao ni na jedan servis. Narednih dana stizalo je još takvih poruka, i to sa navođenjem određenog linka, a bez opcije STOP. Tek kada je stigao račun video sam da je uvećan za oko 1.200 dinara i da toliko koštaju VAS usluge. I dalje mi nije bilo jasno šta je u pitanju – kaže ovaj čitalac za naš portal.

Česte pritužbe na VAS usluge

Kako saznajemo, korisnici mobilnih telefona u Srbiji poslednjih godina Regulatornoj agenciji za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) najviše se žale na takozvane VAS usluge koje im uvećavaju mesečne račune. U RATEL-a kažu da korisnici često iz neznanja aktiviraju te usluge. One se naplaćuju po ceni većoj od standardnih SMS poruka.

VAS usluge mogu da obuhvataju glasanje SMS-om, doniranje sredstava, učestvovanje u nagradnim igrama, obaveštenje banaka… Mogu da obuhvataju i preuzimanje multimedijalnog sadržaja kao što su igrice, aplikacije, pozadine, melodije, animacije…
“To su usluge sa dodatom vrednošću kada korisnik, recimo, hoće da zna svoj horoskop ili koristi neku uslugu koja nije standardizovana. Uobičajena procedura je da se on prijavi na taj servis, da pošalje poruku i da dobije određene informacije. I to se naplaćuje po posebnim tarifama”, objašnjavaju u RATEL-u.

Sa svakom novom porukom uvećava se račun

Korisnici se upozoravaju da prilikom korišćenja tih usluga, posebno sadržaja na internetu, ne klikću na banere koji se pojavljuju. Savetuje im se i da pažljivo pročitaju uslove, naročito one koje se odnose na sadržaj servisa koji se nudi, cenu i proceduru odjave, odnosno otkazivanja usluge.

“Dešava se često da korisnik i pretplatnik iz neznanja aktivira tu uslugu, klikne na neki baner, misli da je dobio poruku od svog operatora. U stvari, nije dobio poruku od svog operatora. Prosto sa svakom novom dobijenom porukom njemu se račun uvećava. To je jedna neprijatna situacija koja se prolongira”, navode u RATEL-u.

Na određene VAS servise moguća je prijava klikom na reklame, odnosno banere na sajtovima, kao što su na primer reklame za antivirus programe, kada korisnik dobija obaveštenje da mu je kompjuter ili telefon zaražen virusom.
U RATEL-u objašnjavaju da, ukoliko korisnik primi SMS poruku sa nepoznatog kratkog koda koji VAS operatori dobijaju od operatora mobilne telefonije, ili primeti da mu je račun uvećan zbog stavke na ime VAS usluga, treba odmah da reaguje i samostalno je deaktivira. Naravno, ukoliko postoji uputstvo za odjavu. Takođe, može da se obrati info centru mobilnog operatora čiji je pretplatnik, kako bi se neželjene usluge deaktivirale.

Zrenjaninski