Potpisan Memorandum o razumevanju za projekat Beogradski metro, gradnja počinje krajem godine

0
131

Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro“, čija gradnja bi trebalo da počne krajem giodine, danas su potpisali ministar finansija Srbije Siniša Mali, predstavnici Grada Beograda, francuske grupe „Almstom“, francuske kompanije „Ežis rejl“ (Egis Rail) i kineske „Pauer Čajna“.

„Već krajem godine počeće izgradnja prve linije beogradskog metroa od Železnika do Mirijeva“, reko je Mali i dodao da se završetak prve linije očekuje 2028. godine.

Dokument su potpisali direktor JKP „Beogradski metro i voz“ Stanko Kantar, potpredsednik francuske grupe „Almstom“ Filip Delur (Philippe Delleur), generalni direktor u francuskoj kompaniji „Ežis rejl“ Olivier Buvar (Olivier Bouvard) i predstavnik kineske kompanije „Pauer Čajna“ Šje Ziđi.

Prema rečima Malog, sporazumom se definišu prava i obaveze učesnika projekta.

Dodao je da će krajem godine početi izgradnja depoa na Makšikom polju čime zapravo kreće gradnja prve linije metroa od Železnika do Mirijeva, u dužini od 21,3 kilometra, sa 21 stanicom.

Prema njegovim rečima, druga linija metroa povezivaće Mirijevo i Zemun, u dužini od 19,2 kilometra sa 20 stanica.

„Radimo i na koncepciji treće linije metroa, kako bi se povezali delovi grada koji nisu pokrile porve dve linije, kao i sa BG vozom“, rekao je ministar finansija.

Mali je ukazao da postoji veliki broj aktivnosti u pripremi izgradnje metroa koje se ne vide dnevno, podsetivši da je usvojen plan detaljne regulacije za Makiško polje, radi se i detaljan plan regulacije šinskog sistema u Beogradu.

Istakao je da je u proteklom periodu dosta urađeno i na pripremi za početak izgradnje metroa poput prifizibiliti i vizibiliti studije, plana detaljne regulacije, plana generalne regulacije.

Usaglašeno je i da će Francuzi raditi isporuku vozova i elektromašinskih podsistema, odnosno opremu metroa, a „Pauer Čajna“ građevinske radove, odnosno infrastrukturne objekte.

Beogradski metro biće najsavremeniji, potpuno automatizovan, bez mašinovođe, a pri gradnji, koristiće se najsavremenije tunelske mašine – „krtice“.

„Mašina se pravi 13 meseci, a potrebno je još tri meseca kako bi se sklopila. Dugačka je 100 metara. Kineski partneri će početi da je konstruišu već ove godine, kako bi naredne godine bila spremna za bušenje tunela“, precizirao je on.

Podsetio je da je u novembru prošle godine potpisan sporazum sa Vladom Francuske o finansiranju projekta, za deo koji će raditi francuske kompanije, što je iznos od 454 miliona evra.

„Trenutno smo u razgovorima i sa institucijama koje treba da obezbede finasiranje i za deo koji će raditi kineska kompanija“, rekao je Mali.

Prema njegovim rečima, preliminarna analiza je pokazala da će izgradnja dve linije metroa koštati 4,4 milijarde evra.

Mali je rekao da to nije konačna cena i da će zavisiti od rada na glavnom projektu za drugu liniju metroa, koji još nije urađen.

Dodao je da je plan da se posle druge linije, radi na izgradnji treće linije, čiji će koncept biti predstavljen u aprilu ili maju ove godine, a koja će povezati delove grada koji nisu u sklopu prve dve linije metroa.

„Cilj je da šinski sistem dominira u gradskom saobraćaju, jer je efikasniji, brži i ekološki“, rekao je on.

Naveo je da su kineska i francuske firme izabrane na osnovu međudržavnih sporazuma sa Kinom i Francuskom.

Mali je istakao da će izgradnja metroa biti velika šansa i za srpske kompanije kao podizvođače i da će uticati na razvoj domaće industrije.

Dodao je i da nema dilemu da je ceo projekat najbolji izbor za građene Beograda.

Potpisivanju sporazuma su prisustvovali i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Tomislav Momirović, zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić, ambasador Kine u Srbiji Čen Bo i ambasador Francuske u Srbiji Žan Luj Falkoni.

Beta