POČAST NASTAVNIČKOJ PROFESIJI

0
224

„Jedna knjiga, jedna olovka, jedno dete i jedan nastavnik mogu da promene svet“, ovo je moto Asocijacije najbolјih nastavnika bivše Jugoslavije. Da, one istinski veruju u to! Želјana Radojičić Lukić i Vesela Bogdanović, obe finalistkinje Global Teacher Prize, snagom volјe, vizije, entuzijazmom kao i neverovatnom energijom, osnivači su ove jedinstvene Asocijacije na ovim prostorima.

Sada već treći put, uz nesebičan trud članova i simpatizera Asocijacije, uspele su da okupe najbolјe nastavnike regiona, njih skoro četiristo, i da udruže najjaču energiju obrazovanja u veliku reku obrazovnih promena o kojoj se govorilo tokom tri dana, koliko je konferencija trajala.
Ovoj konferenciji, drugačijoj i po energiji i po kocenpciji, od svega do sada viđenog regionu, prisustvovali su nastavnici iz šest država sa prostora bivše Jugoslavije, tako reći od Vardara, pa do Triglava. Pomešali su se makedonski, crnogorski, srpski, bosanski, hrvatski i slovenački jezik i sabrali se u jedan, naš jezik, kako nam rekoše domaćini. Na naše pitanje, otkuda ovoliko interesovanje za ovaj volonterski projekat i kako su uspeli da u Beogradu okupe skoro četiristo nastavnika iz regiona, i pored činjenice da nastavnici samostalno finansiraju sve troškove dolaska i boravka, pronašli smo odgovor na FB profilu Želјane Radojičić Lukić, jednog od osnivača ove Asocijacije, koja je napisala sledeće:

“Nemamo neko objašnjenje zašto nam se iz konferencije u konferenciju dešava isto, sve veći broj učesnika, ali pretpostavlјamo da se to dešava zbog prisutnosti velikog naboja emocija i neskrivene nostalgije za nekim, ne tako davnim vremenima u kojima se naša generacija školovala i odrastala. Ovaj put u Beogradu, za razliku od Skoplјa i Budve, gde smo realizovali prethodne konferencije, akcenat je bio na komadićima sećanja na naše najdraže učitelјe i nastavnike, na one koji su ostavili poseban trag u našim životima. Bilo je previše „teško“, a u isto vreme i suviše lepo, slušati tako emotivne i inspirativne priče naših novih ambasadora iz sveta obrazovanja, medija, ali i iz reda roditelјa, kao vrlo bitnih partnera Asocijacije. Jugoslavije više nema, ostalo je sećanje na jedno drugo vreme, ostalo je sećanje na sjajne učitelјe i nastavnike, zahvalјujući kojima smo ovo što danas jesmo. Ovo je bila istinska počast nastavničkoj profesiji.”

Ideja realizacije još jedne konferencije, po koceptu sličnoj onima u Skoplјu i Budvi, bila je umrežiti najbolјe nastavnike sa prostora bivše države, razmeniti iskustva, razgovarati o tome kako unaprediti uslove u obrazovnom sistemu, pokušati dati odgovor na pitanja: „Gde su se zagubile reforme obrazovanja i šta možemo da učinimo mi, a što je već uradio svet?“

Prvi dan konferecnije bio je rezervisan samo za punopravne članove Asocijacije koji su to postali u prethodnom periodu zahvalјujući svojim impozantnim biografijama. Osnivači su tokom okuplјanja podneli izveštaj o realizovanim aktivnostima nakon okuplјanja u Crnoj Gori i podelili sa prisutnima neka od iskustava sa studijskih putovanja u Dansku i Indiju, gde su boravile dve delegacije Asocijacije, tokom ovog leta.

Drugog dana konferencije, učesnici su obišli OŠ Kralј Petar Prvi i Petu beogradsku gimnaziju gde su imali priliku da se upoznaju sa formalnim srpskim obrazovanjem. U Petoj beogradskoj gimnaziji imali su izuzetnu dobrodošlicu, gde su ih dočekali lјubazni domaćini, direktorka, nastavnici i učenici. Učesnicima je potom pružena prilika da prisustvuju radionicama na tri lokacije u Beogradu, pa je tako jedna grupa, najbolјih nastavnika regiona, boravila u Konaku kneginje Ljubice gde su imali priliku da učestvuju u projektu “Beograd, Mihailov grad” podržanom od strane Sekretarijata za kulturu Grada Beograda. Učesnici su na jedan interaktivan način upoznali jednu istorijsku epohu i duh Beograda tog vremena. Mogli su da savladaju tehnike ručnog rada, da prave frizure koje su se nosile u to vreme, da plešu Polonezu i Valcer, ali i da ovladaju tehnikom mačevanja, baš onako kako se to nekada praktiikovalo na dvoru Obrenovića. Veče, pod nazivom Mirisi knjige i stvaralaštva, realizovano je na Učitelјskom fakultetu, gde su nastavnici izlagali svoje interaktivne knjige, promovisali nastavničko stvaralaštvo i primerom pokazali zašto jesu lideri obrazovanja u regionu.

Treći dan Konferencije počeo je neobično, onako kako učesnici obrazovnih događaja sa ovog prostora nisu navikli. Počeo je amaterskom pozorišnom predstavom pod nazivom S one strane u izvedbi nastavnika OŠ Mejdan iz Tuzle, iz Bosne i Hercegovine, a po tekstu nastavnice iz Kragujevca. Sadržaj predstave aludirao je na zamenjene društvene uloge, jer je činjenica da su danas nastavnici i njihove porodice na samoj margini društva, a da su na ceni neke manje poželјne vrednosti, koje su sticajem okolnosti uzurpirale „opasnu“ količinu medijskog prostora kroz koje su agresivno počele da se nameću kao poželјne vrednosti kod najmlađih. Putem ove predstave poslata je nedvosmislena poruka nastavnicima regiona, da oni jesu važni, ali da se u novom vremenu nisu dovolјno snašli i da moraju da pokušaju da vrate svoju ulogu u društvu koja se urušavala svih ovih godina „koje su pojeli skakavci“.
Usledila su predavanja na teme: Na Dositejevom putu, Da sam ja ministar prosvete i Ja sam lider obrazovanja u regionu. Nakon ovih zanimlјivih predavanja, koja su održali nastavnici pristigli od Đerdapa pa do Jadrana, protokolom predviđena, obavlјena je dodela titula trećoj generaciji najbolјih nastavnika regiona. Nјih 50, dobilo je ovo veliko i važno priznanja i sa ponosom se vratilo u svoje države, gradove, škole da nastave da rade na širenju pozitivnih vibracija, umrežavanju nastavnika, pronalaženju novih entuzijasta. Na ovom putu nameravaju da istraju i da pri tome iskoriste svoje prednosti: zajedničku istoriju, slične obrazovne sisteme, nepostojanje jezičke barijere, bliskost naših kultura, ali i poštujući razlike.

Osim predavanja, realizovane su i panel diskusije, tokom kojih su se najbolјi nastavnici regiona složili, da su nam reforme neophodne, kako bi obrazovanje novih generacija bilo u skladu sa svetskim trendovima, ali i da reformisanje „odozgo na dole“, ne pokazuje rezultate i da je neophodno pokušati inicirati reforme „odozdo na gore“, odnosno nametnuti reforme iz učionica i sa nastavničkih fakulteta. Na tom putu, neophodno je da se ujedine nastavnici i donosioci odluka na nacionalnim nivoima i daju konačnu reč o reformama. Zajedničko u svim državama bivše Jugoslavije, zaklјučak je učesnika, je to što je nastavnička profesija degradirana, jer sve države regiona obrazovanje smatraju troškom i gledaju da izdvajanje za obrazovanje bude minimalno.
Najbolјi nastavnici su se složili i da je potrebno stvoriti takve uslove, u kojima bi najbolјi nastavnici bili adekvatno nagrađeni za svoj rad, uvaženi i poštovani. Upravo bi zato bilo neohodno da se uči na primerima iz komšiluka, da se preuzimaju dobri modeli i izbegavaju oni za koje se, u pojedinim sitemimam ispostavilo da su pogrešni, neprihvatlјivi i neodrživi.

Zamerke svih prisutnih sadržane su u činjenici da je veliki broj učenika u odelјenjima, da su programski sadržaji pretrpani, ali i zastareli i kao takvi neprimereni potrebama Generacije-Z, da su udžbenici siromašni, neretko i prevaziđeni. Zanimlјivo je napomenuti da se čula i inicijativa za ukidanjem ocenjivanja učenika, barem do petog razreda, a možda čak i do sedmog, kako bi učionice prestale da budu doživlјavane kao „kaznionice“. Izostanak obaveze ocenjivanja doprineo bi i većem zadovolјstvu nastavnika, koji bi se na ovaj način oslobodili pritiska, pre svih roditelјa, ali i obaveza svakodnevnih pismenih i kontrolnih vežbi, različitih testiranja, propitivanja za ocenu, a ne za život.
Neki od učesnika panel diskusije pozivali su se na iskustva iz zemalјa, poput Danske, Finske, Indije, čije učionice odišu zadovolјstvom, i učenika i nastavnika. Za naprednim reformama na papiru, zaostaju reforme u praksi na terenu. Motivacija nastavnika, letargija koja vlada u učionicama u regionu, loše i nedovolјno opremlјene škole, sve više vršnjačkog nasilјa i inkluzija bez ozbilјnog finansiranja i podrške države, neki su od problema za koje bi se moralo iznaći i ponuditi rešenje u saradnji sa donosiocima odluka u svim zemlјama regiona.

Nastavnici Srbije, domaćini 3. balkanske konferencije predali su Zvezdu domaćina nastavnicima BiH, organizatorima 4.balkanske konferencije, koji će tokom maja 2020. okupiti ponovo najbolјe nastavnike regiona, ali ovaj put u Sarajevu. Uz taktove himne Zemlјo moja od Ismete Dervoz, zatvorena je 3.balkanska konferencija najbolјih nastavnika regiona.

 

Želјana Radojičić Lukić

Varkey Foundation Ambassador

Founder of ANN_EX_YU Association – Best Teacher EX_YU AWARD

Founder of A Magical Intercultural Friendship Network

Founder of Creative Magic – Children’s International Festival

Founder and author Magic Village

AKS Awards

Saint Sava Award

Global Teacher Prize Finalist

The Best Serbian Educator Award